Uit recente data van de Dienst Uitvoering Onderwijs blijkt dat afgelopen schooljaar acht op de tien achtstegroepers in Lisse goed genoeg konden lezen om volwaardig mee te kunnen draaien in de samenleving.
De doorstroomtoets, die kijkt naar taal- en rekenvaardigheden, hanteert niveaus 1F en 2F als referentiepunten. Op leesvaardigheid op niveau 1F kunnen leerlingen al schoolboeken lezen en eenvoudige teksten begrijpen. Een niveau 2F-lezer begrijpt bijvoorbeeld de bijsluiter van een medicijn en het dagelijkse nieuws in de krant.
Meer dan driekwart van de scholieren in Lisse behaalde niveau 2F op de doorstroomtoets, wat betekent dat zij goed presteren op het gebied van leesvaardigheid. Hoewel Lisse lager scoort dan het gemiddelde van vergelijkbare gemeenten, presteren ze beter dan het gemiddelde op het gebied van scores lager dan niveau 1F.
De verschillen tussen gemeenten kunnen verklaard worden doordat scholen niet altijd dezelfde doorstroomtoets gebruiken. Lisse wordt onder andere vergeleken met vijftien vergelijkbare gemeenten op basis van leeftijd, opleidingsniveau en inkomensverdeling. Dit om een beter beeld te krijgen van prestaties en vergelijkbaarheid.